Vít Prokůpek

profesionální vyjednavač a odborník na psychologii ovlivňování
,,Spolu s mým týmem pomáháme lidem
a organizacím rozvíjet se a růst."
Tipy o vyjednávání a psychologii ovlivňování na e-mail?

Blog Víta Prokůpka

„Vaše studnice moudrosti o vyjednávání a psychologii ovlivňování. Místo pro výlety mimo komfortní zónu. Podpora Vašeho růstu. Centrum provokace a politické nekorektnosti. Postel, kde se pravda svléká do naha…“
9Červen
2014
13730xpřečteno

7 způsobů, jak ztrácet přátele a štvát lidi

Doporučená kniha: Psychologie ovlivňování: 99 tipů pro zvýšení vaší přesvědčivosti (www.psychologie-ovlivnovani.cz).

Ve svých článcích se obvykle zabývám tím, jak přesvědčovat lidi, ovlivňovat jejich rozhodnutí, jak budovat a udržovat dlouhodobé vztahy. Dnes to vezměme z jiného konce. Co udělat pro to, abyste lidi od sebe spolehlivě odpudili? Ztratili přátele i přízeň obchodních partnerů?

  1. Pouze berte a nedávejte.

    Toto je pomalá, nicméně velmi důsledná a účinná cesta, jak přijít postupně o všechny přátele i obchodní přátele. Uvědomte si, že svět vám nic nedluží. Lidi tu nejsou od toho, aby pro vás nekonečně dlouhou dobu pracovali (zadarmo), investovali do vás svůj cenný čas, radili vám (zadarmo) a poskytovali další laskavosti (samozřejmě zadarmo). Když něco potřebují oni, vám se to nehodí. A příště zase chcete něco jen vy. Lidé mnohem ochotněji pomůžou někomu, kdo dříve pomohl jim. Říká se tomu zákon reciprocity a funguje neomylně. Každý z nás se raději obklopuje lidmi, kteří umí dávat, než lidmi, kteří jen berou. Místo otázky „Co z toho člověka můžu mít?“ se raději ptejte „Jak mohu tomuto člověku pomoci?“.

  2. Mluvte jen o sobě a nezajímejte se o ostatní.

    Krásný mladík Narcis byl proklet, protože odmítl lásku nymfy Echo. Zamiloval se do svého vlastního obrazu ve studánce. Jednoho dne do ní spadl a utopil se. Bohové ho pak proměnili v květinu narcis. Narcisté jsou lidi s přehnaným zalíbením v sobě, obdivem k sobě, což vede k arogantnímu vystupování, nedostatečnému pochopení pro druhé a nedostatečnému zájmu o ně. A ke snaze využívat je jen pro své cíle. Narcista touží po veřejném úspěchu a po moci (koho vám to připomíná?). Ani nemusíme trpět narcistickou poruchou osobnosti, občas ustřelíme všichni – málo se zajímáme o druhé, hodně o sebe… Jsme přeci skvělí, geniální a úspěšní a moc to potřebujeme všem říct. Stop.

  3. Plýtvejte časem ostatních.

    Chodíte pozdě na mítinky? Každým pozdním příchodem dáváte nepokrytě najevo „můj čas je cennější než tvůj čas.“ Sedíte na schůzce a u toho se omluvíte s odůvodněním, že potřebujete vyřídit „krátký důležitý telefonát“? A za chvíli další? Hledáte informace, které jste měli mít připravené? Možná si řeknete, že to jsou detaily, vždyť jde přeci o minuty. Omyl, lidi to vnímají obvykle velmi citlivě – i když nic neřeknou.

  4. Ignorujte lidi „mimo vaši rozlišovací úroveň“.

    Před lety jsem na pozici konzultanta juniora seděl vedle zkušeného kolegy, bavili jsme se s ředitelem firmy. Od momentu, kdy jsme se představili, mě začal ředitel firmy systematicky ignorovat, jako bych neexistoval, jako bych byl vzduch. Ani jednou mi nevěnoval pohled a komunikoval pouze s mým kolegou. Myslíte, že si získal mé sympatie? Jak jsem později zjistil, choval se stejně i ke svým kolegům. Jeho dveře byly otevřeny jen nejvyšším manažerům firmy. Hádejte třikrát, jak dopadl a jak je dnes ve své kariéře úspěšný. Neděláte občas něco podobného?

  5. Pokládejte otázky a sami si na ně odpovídejte.

    Příliš mnoho lidí se naoko zajímá o názor druhého, ve skutečnosti však směřují otázku pro sebe, aby mohli vyjevit svou geniální odpověď.

    On: „Co si myslíš o účinnosti marketingu na Facebooku?“

    Ty: „Podle mě záleží hodně na tom, jak to firma uchopí…“

    On (přeruší): „Blbost. Bavil jsem se o tom s hodně lidmi, pro většinu firem to jsou akorát náklady…“

    Připomíná vám to něco? Pokládejte otázku pouze tehdy, pokud vás upřímně zajímá odpověď. A až se jí dočkáte, pokládejte navazující otázky, které vám lépe pomohou pochopit, co přesně měl váš konverzační partner na mysli.

  6. Zasypávejte ostatní svými názory.

    Víte toho hodně. Hodně skvělých věcí! Výborně. Jenže je třeba se svými znalostmi zacházet opatrně. Raďte a mentorujte, pokud je to žádoucí, pokud se to očekává, pokud jste na svůj názor dotázáni. Jak je vám příjemné, když vám někdo dává rady a vy jste se ho na názor vůbec neptali? Znáte ty brouky pytlíky, co všechno znají, všude byli a na všechno mají názor? Jak vám jsou příjemní?

  7. Hodně kritizujte.

    Najděte si alespoň nějakou malichernost, kterou můžete zkritizovat, a pusťte se do toho. Kritizujte každého, všechno a pořád. Buďte negativní. Zapomeňte na chválení a slovní oceňování. Jedna z nejlepších cest (a typicky českých), jak se stát neoblíbeným. Pokud naopak umíte upřímně chválit a ocenit i drobnosti, našli jste jeden z klíčů k lidskému srdci. Jak se stát oblíbeným, jak získávat přátele, působit na lidi a ovlivňovat jejich rozhodnutí se podrobně dozvíte v knize Psychologie ovlivňování: 99 tipů pro zvýšení vaší přesvědčivosti. Prakticky si to můžete natrénovat na dvoudenním semináři Psychologie přesvědčivosti: Umění ovlivňovat.

     

 

Chcete se stát oblíbenými a uznávanými? Objednejte si knihu Psychologie ovlivňování: 99 tipů pro zvýšení vaší přesvědčivosti. Nejpraktičtější a nejzábavnější kniha na toto téma!

 

 

Autor: Vít Prokůpek

Profesionální vyjednavač, odborník na psychologii přesvědčování a autor knižního bestselleru Psychologie ovlivňování: 99 tipů pro zvýšení vaší přesvědčivosti.



Zajímají Vás tipy o vyjednávání a přesvědčování, tipy pro Váš úspěch a novinky na blogu?
Štítky:
jak budovat vztahy
jak se stát oblíbeným
jak získat přátele
psychologie ovlivňování
psychologie persuase
psychologie persvaze
psychologie přesvědčivosti
psychologie přesvědčování
působení na lidi



Kontakt

Obecné informace a firemní řešení:  info@vp-tcc.cz

Informace o veřejných seminářích a přihlášky:  seminare@vp-tcc.cz


Ing. Vít Prokůpek

IČ: 763 02 440
DIČ: CZ8104043310