Včera večer jsem se vypravil na lahev
vína do své oblíbené restaurace. S dámským doprovodem. Krátce po přivítání
mě servírka překvapila bodrým dotazem: „Dáte si stejné víno jako včera?“
Představte si, že by se jednalo o mou
manželku (a den předtím o mou milenku). Prekérní situace, že?
(Jedná se o čistě hypotetický příklad,
manželkou ani milenkou nedisponuji.) :-)
Bylo mi tehdy kolem patnácti a dodnes si
tu příhodu pamatuji.
Sedím v čekárně kožního oddělení,
ze dveří vykukuje zdravotní sestra, ptá se mě na jméno. Vzápětí vypaluje další
dotaz: „S čím tady jste?“
Dnes bych reagoval asertivně a odpověděl
třeba „Promiňte, sestřičko, není mi příjemné o tom mluvit v plné čekárně.“
Tehdy jsem asertivní nebyl a provinile místo
toho pípnul: „Mám na chodidle bradavici.“
Jak se v tu chvíli pacient cítí? A
jak by se cítil, kdyby byl obdařen například pohlavní nemocí? Je vám to
povědomé? Podobných zážitků jsou plné čekárny. Bohužel…
V jiné restauraci, v jiný den…
Číšník s širokým úsměvem hlasitě před mým doprovodem prohlašuje: „Tohle je
váš oblíbený stůl!“
Asi chtěl být přátelský. Možná chtěl
demonstrovat, že má dobrou paměť (ano, měl, skutečně jsem týden předtím u
stejného stolu seděl). Jenže ne každý host chce před svým doprovodem vypadat
jako štamgast či záletník…
Je jedno, jestli jste prostitutka,
tantrická masérka, konzultant, psycholožka, lektor, uklízečka, lékař,
advokátka, daňový poradce, HR specialistka, úředník nebo třeba profesionální
vyjednavač. Diskrétnost a takt jsou velmi ceněnými devizami, i když
v pracovních inzerátech po nich obvykle nejsou stopy.
Ano, žijeme sice v době, kdy společnost
(především západní civilizace) stále častěji dává přednost říkání věcí na
rovinu. A takt se nesměle krčí v temném koutku a pomalu začíná hrozit, že
se v temnu rozplyne a nadobro zmizí. Proto, prosím… Než něco vypustíte
z úst, vždy se ptejte, jaký dopad vaše slova mohou mít na příjemce (či
jeho společnost). Slova nemůžete metr od svých úst pevně uchopit a zacpat je
zpět.
Pokud vás zajímá podrobněji, jak vládnout slovy (a v rámci tréninku se to nebojíte vyzkoušet), podívejte se na přehled mých aktuálních seminářů: >>>
Dáváte přednost knihám? Vládnout slovy vám pomůže úspěšná kniha Psychologie ovlivňování: 99 tipů pro zvýšení vaší přesvědčivosti. Můžete si ji objednat zde.
Autor knihy Psychologie
ovlivňování: 99 tipů pro zvýšení vaší přesvědčivosti. Profesionální vyjednavač, konzultant a
lektor, který působí na mezinárodní úrovni.
Obecné informace a firemní řešení: info@vp-tcc.cz
Informace o veřejných seminářích a přihlášky: seminare@vp-tcc.cz
IČ: 763 02 440
DIČ: CZ8104043310